Randi jeg går i klasse med, hendes søn spurgte da han var 4 år om en fisk pruttede, så jeg besluttede at spørge omkring, for det ville da være dejligt at kende svaret på livsspørgsmålet over alle.....
Forskellige svar kom, og tilsidst besluttede jeg mig at skrive til en fiske zoolog!
Her er svaret:
'
Jo, fisk kan faktisk godt prutte. Nogle forskere har observeret at sild lukker luftbobler ud af tarmen, og at det giver en klikkende lyd, som man kan høre med lytteudstyr. Det er dog ikke sikkert, at det er ”rigtige” prutter altså resultat af luftdannelser i maven. Forskerne mener, at sildene bruger pruttelydene til at kommunikere med – I kan læse lidt om det her:
Når fisk bliver trukket op fra dybet, afgiver de også prutter, men det er resultatet af at luft i maven udvider sig, når trykket falder op mod overfladen – den overskydende luft slipper ud af fiskens endetarm. Men sandsynligvis prutter fisk også som et resultat af gasdanneleser i maven – altså ganske som hos andre dyr og mennesker. Vi kan i hvert fald se at nogle af vores akvariefisk sommetider ”lukker luft ud”.